loggo_lindyoga150719_NYphone

2017 > 06

Det pratas väldigt mycket om mindfulness och det är inte konstigt med så mycket stress i vårt samhälle och våra kroppar. En av mina stora förebilder Eckhart Tolle tycker ordet är missledande likt " a mind full of things" och jag kan förstå hans synpunkt men eftersom ordet har blivit mer och mer vedertaget så använder jag det här. Mindfulness är medveten närvaro. Den söker vår uppmärksamhet hela tiden  men vi kan själva välja om vi tycker att vi behöver det eller inte. Jag har själv insett att jag inte bara mår bra av att praktisera mindfulness då och då. Jag behöver regelbunden träning för att fungera som människa och ha balans i livet. Men vadå, tänker du? Sitter hon bara på en kudde titt som tätt och gör ingenting? Det kan man väl inte göra? Man måste ju leva också och få saker och ting uträttade. Precis. Få saker gjorda är bra. Många blir stressade av att inte ha någonting att göra. Jag minns som barn de stunder då jag verkligen inte hade något att göra, jag var uttråkad. Jag sa till min mamma; Mamma, jag har ingenting att göra? Jag minns inte vad hon svarade men hon kom alltid med någon klok idé och uppmuntrade mig att göra något. Vilket jag efter ett tag gjorde också. Kanske ringde jag en kompis eller lekte jag utomhus eller ritade eller något annat kreativt. Så var jag i balans igen. När jag tänker efter så var de där stunderna av total uttråkning nyttig för mig. Det fick min lilla hjärna att nollställas och börja om igen. Då var jag för liten för att förstå det och min rastlösa kropp och sinne ville komma på något att utföra. Idag är det svårt att vara uttråkad. Ännu svårare än när jag var liten skulle jag vilja påstå. Tack vare våra mobiltelefoner finns det distraktioner i en jämns ström. Vi hinner knappt med att blinka så har det poppat upp nya intryck på vår näthinna och det går i en rasande fart. Så om jag skulle gå in i en nionde klass och säga till dem; Hej på er, nu tänkte jag att vi skulle ha riktigt tråkigt en kvart, tror jag majoriteten av eleverna hade storknat. Bara genom att blunda hade säkert hälften av dem hittat en massa anledningar till att fly från denna "astråkiga" uppgift. Vissa hade kanske somnat efter fem minuter eftersom kroppen trott att den plötsligt gått in i viloläge. Andra hade suttit rastlösa med trummande fingrar på bänkarna eller vevande med benen sida till sida och sinnet hade konstant matats med frågan; när är vi klara, när är vi klara, nu har det väl gått tio minuter, eller? Även om du inte är femton längre kanske du känner igen dig ändå? Jag vill bara säga att det absolut inte är något fel på dig. Tvärtom. Ditt sinne är tränat från födseln att bli distraherat, allt för vår överlevnads skull. Det minns jag Ola Schenström sagt på hans ljudbok om Mindfulness i vardagen. (Läs eller lyssna gärna på den i sommar). Vi kan vara distraherade i olika utsträckning beroende på hur vi är konstituerade men vår hjärna måste ständigt vara beredd på en fara. Det alarmerande är att vår samtid har skapat ett system där vi går på högvarv hela tiden, alla stressorer i form av media, internet, vårt tempo och vårt kollektiva reaktiva handlingsmönster får oss att tro massa saker som inte är sanna. Vi lurar oss själva. Jag tror att vi behöver alla hjälp i en viss utsträckning att lugna vårt sinne en smula. Hur då? Jo, genom att praktisera mindfulness. Nej, det innebär inte att sitta på en kudde hela dagen och göra ingenting. Det handlar mer om att göra saker med lite mer närvaro. Kör du bilen? Eller kör bilen dig? Handlar du eller handlar någon annan? Läser du saga för dina barn medan du går igenom ditt jobb samtidigt. Grattis, du är en riktig multitaskare. Ibland är det en fördel, oftast inte. Reflektera hur du gör och ge dig en chans att testa något nytt. Jag har till exempel börjat handtvätta många av mina kläder. Oj, tänker många småbarnsmammor, hur i hela friden ska jag hinna det? Kanske blir du stressad bara du hör ordet. Men i min kropp och sinne har det numera blivit en stund av harmoni. Det mjuka ljumma vattnet smeker mina händer medan jag varsamt kramar smutsen ut ur min t-shirt. Stunder då jag kan känna att min farmors ande är närvarande. Hon förstår. Där och då finns bara jag, mina händer och det blöta plagget i baljan med vattnet. Kommer jag på att jag måste handla, eller ringa ett samtal eller ta tag i en annan arbetsuppgift talar jag vänligt om för mig själv att komma tillbaka till min uppgift, här och nu. Jag tror att det finns ett behov att göra saker långsamt och från grunden. Det vilar något rogivande i det. Alltifrån att gå långsamt, baka bröd, läsa en bok eller laga mat. Vad betyder mindfulness för dig? Är det att sitta på toaletten och bajsa? Läsa tidningen i lugn och ro? Dricka ditt morgonkaffe när du kommer till jobbet? Ge dina barn en godnattkram? Dessa minutrar är kanske de mest värdefulla i ditt liv, både för dig själv och dina nära. Kärleksfulla handllingar lugnar vårt sinne, så slösa på dem så mycket du orkar. Kom ihåg dig själv också. När gav du dig själv en kram och din innerliga närvaro.
 
Oavsett vad mindfulness betyder för dig så börja med en liten vana då och då, lite varje da gör kroppen riktigt gla.
 
Ta hand om dig.
 
Och känner du en nionde klass eller en arbetsgrupp som vill ha astråkigt i femton minuter så hör av dig till mig så hittar vi ett tillfälle. Vem vet, det kanske blir "asroligt" istället. Våga bli överraskad.
 

Läs hela inlägget »

Träning kan skapa olika reaktioner i våra kroppar och sinnen. När du hör ordet träning kanske du reagerar med ett leende och lust eller så vänder det sig lite i magen på dig och ordet kan till och med vara lite skambelagt.  I min värld ska träning vara lustfyllt och roligt.
 
Jag vet av egen erfarenhet att träning lätt kan ge mig dåligt samvete. Jag har märkt att dåligt samvete gör mig olycklig. För det ställer till det för mig och gör att jag mår ännu sämre än vad jag förtjänar. När det kommer till träning är det lätt att vi i början på året är ambitiösa och har stora planer på att förbättra konditionen och prestationen. Sedan dalar lätt motivationen någonstans på vårkanten kanske för att få ett uppsving igen i början på hösten då våra kära sommarkilon ska bort.
 
Med det här inlägget vill jag inte ge dig mer dåligt samvete utan bara vidga ditt perspektiv lite på vad träning egentligen innebär. Träning är rörelse. Rörelse är njutning för kropp och själ.
 Kroppen är skapad för att röra på sig. Rör vi inte på oss blir vi stela, tröga och börjar rosta.
 
Med yogans hjälp har jag kunnat integrera en naturlig rörlighet in i mitt vardagsliv det vill säga att jag springer inte på gym tre dagar i veckan men jag har skapat en vana att röra på mig regelbundet. Jag tar varje liten chans till att ge kroppen den rörelse den behöver. Jag sätter mig på sängkanten på morgonen och sträcker ut armarna i olika riktningar. Jag hittar trappor, går bredvid det långa rullbandet på flygplatser. Stretchar och tänjer när jag sitter framför datorn och cyklar och promenerar så ofta jag får chansen. Står jag i en konversation med en väldigt pratglad människa kan jag samtidigt trycka ner mina fötter mot marken, lyfta huvudet upp mot himlen och suga naveln och insida lår inåt och upp mot kroppens inre centrum. Jag kallar det styrketräning i smyg. Ha, då kan jag slå två flugor i en smäll. Gör en annan människa glad och min kropp lite starkare. Ta inte i så du gör i byxorna bara;). Kroppen älskar rutiner lika mycket som en katt. Den vet vad den vill ha och blir glad av regelbundenhet. Jag har startat en härlig rutin på morgonen genom att ge benen en liten promenad på 20-25 minuter innan jag intar frukosten. Frukosten smakar desto mer och mage och tarm blir glada efter att kroppen har fått röra sig och njuter av syresättningen. Min cirkulation blir bättre och jag fryser inte lika lätt.
 
Enligt ayurveda behöver vi inte toksvettas för att kroppen ska fungera och må bra. Därför kan det räcka för mig ibland att göra solhälsningar. En behaglig temperatur stiger i kroppen och jag blir smidig.
 
Mitt råd är att inte piska dig själv och tänka att jag MÅSTE träna. Omvärdera istället vad träning betyder för dig och vad du mår bra av. Smyg in lite rörelse här och var och du ska se att kroppen vill ha mer. Du kan röra dig och samtidigt leva gott. Helt naturligt…
 
I denna ljuva sommartid var snäll mot dig själv.

 Glad och god midsommar önskar jag dig. 

Happiness & Understanding

Läs hela inlägget »

Minns du? Vad duktig du är! Det var duktigt gjort. Vilka fina betyg. Duktigt jobbat. Wow, duktiga du, vad du kan! Har du fått höra det någon gång och känt dig stolt?  Hur länge har känslan suttit i? En dag, en timme, 5 minuter? Försvann känslan lika fort som du fick respons. Kanske hade du ingen mottagning just då….? 
 
Du kanske hade för bråttom och glömde bort ett tack redan på väg mot nya erövringar. Hungern efter mer har redan startat. Jag är duktig! Om jag gör lite till blir jag kanske ännu duktigare? Jag kan bättre. Det är inget fel att vilja mer men kanske behöver vi bromsa oss själva ibland för var går duktighetsgränsen? Vem bestämmer den?
 
En pundare känner ruset. Du känner behovet. Belöningssystemet triggas igång och du känner en längtan efter mer. Vilken skön känsla.
 
Kan det bli för bra? I den värld vi lever blir det lätt för mycket.
 
Vi behöver balans. Sverige, landet lagom, är ju världsbäst på det, eller? Det borde vi firat på den svenska nationaldagen, tycker jag. Hurra för LAGOM – hur firar vi det egentligen? Med buller, bullar och bång, trumpeter och sång, maracas och band från Treriksröset till fjärran öster, och lite till, med matinfluenser från alla möjliga olika kulturer, för mat är ju så gott, och loppisar och lopp, dans och hejdundrans fest. Vips, så var vi inte lagom längre utan ganska extrema. Vi är inte nöjda. Vill ha mer och mer för någon tycks ideligen tala om för oss att vi inte är tillräckligt duktiga. Vi duger inte. Nu hörde jag det igen. Vad kom den rösten ifrån? Sitter Jante-fjante bakom soffan kanske, eller i bilen? Hörde jag inte rösten genom dörren på vägen ut eller förbi spegeln?? Jag inbillar mig nog bara.
 
Kom tillbaka lite. Titta på dig själv i spegeln och säg högt. Jag är tillräckligt duktig och det räcker långt. Jag är redan komplett. Behöver inte ändra på någonting överhuvudtaget. Andas. Det är väl härligt. Jag kan få vara lagom idag. Ta ett djupt andetag till. Jag kan få vara lagom idag och imorgon också och det duger gott. Sänk axlarna några grader. Lita på dina ord. Var glad för vad du har. Det räcker långt.
 
Moder Teresa började sin undervisning med ett par pinnar i sanden. Hon hade inget material, varken block eller kritor men barnen älskade hennes undervisning och det ville veta mer. De frågade och hon svarade. Hon fick dem att öppna sina ögon. Om hon var duktig? Det är klart hon var. Men hon hängde inte upp sig på det. Hon fortsatte. När människorna (de vuxna) märkte av hennes framgångar blev de först misstänksamma men när de såg vilka resultat hon fick fram hos barnen gladdes de över hennes arbete och var tacksamma. Flera av hennes elever valde senare att gå i hennes fotspår. Inte främst för att bli framgångsrika utan för att de mindes glöden och passionen i ögonen på sin lärarinna. De ville ge andra det hon hade gett dem.
 
Duktiga du herr eller fru eller vad som helst. Det som spelar roll är att Du är Du. Testa att byta ut duktig för en dag mot viktig. Minns du? Vad viktig du är! Det var viktigt gjort. Vilka viktiga arbetsuppgifter. Viktigt jobbat. Wow, viktiga du, så värdefull du är! Inte minst värdefull för dem du har runtomkring dig. Bli din egen mest värdefulla vän. Ställ inte högre krav på dig själv än du skulle göra på din vän. Its´ enough. You are so enough!
 
LOVE LAGOM!
 
Happiness & Understanding

Läs hela inlägget »

Ja, du läste rätt. Du är orsaken till din smärta, problem och lidande. Det kanske känns lite obekvämt i stunden att läsa det.
”Jag? Är jag orsaken... ? Skulle det vara mitt eget fel, att jag mår som jag mår?”
Ja, på sätt och vis. Det finns alltid en orsak och en verkan.
 
Nähä, tänker du, ”det kan inte ha med mig att göra”. ”Det beror inte på mig”. Det är skönare att skylla ifrån sig och hitta en orsak där ute. Läkarens fel, mina gener, min partner, min skolgång, mina kamrater som inte var några kamrater, min granne, jobbet, tiden. Det är lättare att hitta en orsak därute…
 
Människan gillar genvägar. Hon tror att hon kommer fortare fram då men hon lurar bara sig själv. Det finns inga genvägar.
 
Naturdoktorer rekommenderar oss att ändra våra kostvanor, kanske utesluta mjöl och mjölk och dricka mer vatten. Inte över en dag utan kanske under 1 – 3 månader.
”Nej, det orkar jag inte, så tråkigt. Man måste ju få leva också?”
Frågan är om det är roligare att gå med sjukdom och smärta?
 
Bränslet är viktigt. Du tankar inte din bil med 98 oktan bensin om den föredrar 95. Om du har gjort det, vet du att det blivit problem. Kroppen kan du däremot tanka med pizza, hamburgare, läsk, vin, och kilovis med godis och förväntar dig en kropp som är smärtfri, pigg, alert och stark. Vem försöker du lura? Om kroppen inte uppfyller dina förväntningar så slår du på den, ”Jäkla fot”, ”om bara ryggen inte gjorde så ont eller höften”. Suck!
Tankar är också bränsle och en avgörande orsak till att vi mår som vi mår.
Stackars lilla kropp. Den gör så gott den kan. Dock är kroppen så smart för om den inte får rätt näring säger den ifrån. ”NU får du ta och kamma dig och tagga ner lite”.
 
Ayur-veda, betyder livs-kunskap och anses vara ett av världens äldsta medicinska system. Ayurvedan ser den hela människan och inte bara en fot, en rygg eller ett hjärta.
Det gör att vi kan komma åt roten till problemet och bli botade för alltid. Västerländska mediciner botar oftast bara symtomet men grundorsaken finns kvar. ”Vi sopar skiten under mattan” och tror så länge vi inte ser smuts finns det inte. Inget ont om läkemedel. Det har räddat många liv, men vi behöver reflektera kring vad det gör med våra kroppar på sikt.
 
Jag tror det är fler och fler människor som mycket väl är medvetna om detta.
 
Kanske kommer det en läglig förkylning i semestertider, ett ovälkommet munsår eller någon annan inflammation i kroppen. "Ja ha, men jag kände det på mig", säger du. "Jag vet, jag har slarvat med både mat - och sovklockan, arbetat för hårt och inte tränat som jag borde".
Du är mycket väl medveten om att du bär ansvaret på ett eller annat sätt. Vi lever i ett stressat samhälle. Stressen tar kol på oss. Den äter upp oss utifrån och in och inifrån och ut. Frågar du en kvinna i Nepal om stress så ler hon och förstår säkert inte frågan. Hon fortsätter sin stilla lunk uppför berget med sina 20 kg blomkål på ryggen. Hon tar ett steg i taget. Hon har inte bråttom. Världen får vänta.
 
Du är lika klok som kvinnan i Nepal.
 
Tappa inte tillit till din klokskap. Den är guld värd.
 
Det jag vill säga är inte att du ska slå på dig själv, ännu hårdare. Nej, du ska faktiskt hylla att DU är orsaken. Det betyder nämligen att på andra sidan myntet är du källan till din egen hälsa, välmående, kraft, styrka och lycka.

Så jag ber dig att rotera ett varv. Ge dig själv en ny chans. När mår du som bäst? När är du lycklig? Hur känns det i kroppen? Kan du andas in och stanna kvar i den känslan? Kan du långsamt sänka dina axlar och mjukna i ditt ansikte. Du kan förändra ditt tillstånd här och nu. Jag vet att du inte kan ändra i det förflutna men du kan ta vara på ögonblicket. Du kan skapa en bro till mer hälsa och välbefinnande genom att släppa din oro i bröstet. Attrahera det goda livet. Det finns här för dig. Titta ut genom fönstret och häng med fågeln i sin flygtur. Känn doften av nybakat? Tillåt små, små spänningar att avlägsna sig.  Du är värd det bästa.

Michael Jackson visste vad han skrev när han sedan valde att sjunga högt;
 
If You Wanna Make The
World A Better Place.
Take A Look At Yourself, And
Then Make A Change.

 
Tack för att du tog dig tid att läsa dessa rader. Det gör mig glader :)
 
Happiness & Understanding
 
Läs gärna ”Yoga är min terapi av Janesh Vaidya” för mer kunskap om yoga och ayurveda.
 
 

Läs hela inlägget »

Följ bloggen

Här kommer jag att publicera nyheter och annat som har med Lindyogas värld att göra. Följ mig gärna ... Tips på bloggläsare är apparna Feedly och Bloglovin.

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Arkiv

Etiketter