loggo_lindyoga150719_NYphone

mindfulness - vad är det?

Det pratas väldigt mycket om mindfulness och det är inte konstigt med så mycket stress i vårt samhälle och våra kroppar. En av mina stora förebilder Eckhart Tolle tycker ordet är missledande likt " a mind full of things" och jag kan förstå hans synpunkt men eftersom ordet har blivit mer och mer vedertaget så använder jag det här. Mindfulness är medveten närvaro. Den söker vår uppmärksamhet hela tiden  men vi kan själva välja om vi tycker att vi behöver det eller inte. Jag har själv insett att jag inte bara mår bra av att praktisera mindfulness då och då. Jag behöver regelbunden träning för att fungera som människa och ha balans i livet. Men vadå, tänker du? Sitter hon bara på en kudde titt som tätt och gör ingenting? Det kan man väl inte göra? Man måste ju leva också och få saker och ting uträttade. Precis. Få saker gjorda är bra. Många blir stressade av att inte ha någonting att göra. Jag minns som barn de stunder då jag verkligen inte hade något att göra, jag var uttråkad. Jag sa till min mamma; Mamma, jag har ingenting att göra? Jag minns inte vad hon svarade men hon kom alltid med någon klok idé och uppmuntrade mig att göra något. Vilket jag efter ett tag gjorde också. Kanske ringde jag en kompis eller lekte jag utomhus eller ritade eller något annat kreativt. Så var jag i balans igen. När jag tänker efter så var de där stunderna av total uttråkning nyttig för mig. Det fick min lilla hjärna att nollställas och börja om igen. Då var jag för liten för att förstå det och min rastlösa kropp och sinne ville komma på något att utföra. Idag är det svårt att vara uttråkad. Ännu svårare än när jag var liten skulle jag vilja påstå. Tack vare våra mobiltelefoner finns det distraktioner i en jämns ström. Vi hinner knappt med att blinka så har det poppat upp nya intryck på vår näthinna och det går i en rasande fart. Så om jag skulle gå in i en nionde klass och säga till dem; Hej på er, nu tänkte jag att vi skulle ha riktigt tråkigt en kvart, tror jag majoriteten av eleverna hade storknat. Bara genom att blunda hade säkert hälften av dem hittat en massa anledningar till att fly från denna "astråkiga" uppgift. Vissa hade kanske somnat efter fem minuter eftersom kroppen trott att den plötsligt gått in i viloläge. Andra hade suttit rastlösa med trummande fingrar på bänkarna eller vevande med benen sida till sida och sinnet hade konstant matats med frågan; när är vi klara, när är vi klara, nu har det väl gått tio minuter, eller? Även om du inte är femton längre kanske du känner igen dig ändå? Jag vill bara säga att det absolut inte är något fel på dig. Tvärtom. Ditt sinne är tränat från födseln att bli distraherat, allt för vår överlevnads skull. Det minns jag Ola Schenström sagt på hans ljudbok om Mindfulness i vardagen. (Läs eller lyssna gärna på den i sommar). Vi kan vara distraherade i olika utsträckning beroende på hur vi är konstituerade men vår hjärna måste ständigt vara beredd på en fara. Det alarmerande är att vår samtid har skapat ett system där vi går på högvarv hela tiden, alla stressorer i form av media, internet, vårt tempo och vårt kollektiva reaktiva handlingsmönster får oss att tro massa saker som inte är sanna. Vi lurar oss själva. Jag tror att vi behöver alla hjälp i en viss utsträckning att lugna vårt sinne en smula. Hur då? Jo, genom att praktisera mindfulness. Nej, det innebär inte att sitta på en kudde hela dagen och göra ingenting. Det handlar mer om att göra saker med lite mer närvaro. Kör du bilen? Eller kör bilen dig? Handlar du eller handlar någon annan? Läser du saga för dina barn medan du går igenom ditt jobb samtidigt. Grattis, du är en riktig multitaskare. Ibland är det en fördel, oftast inte. Reflektera hur du gör och ge dig en chans att testa något nytt. Jag har till exempel börjat handtvätta många av mina kläder. Oj, tänker många småbarnsmammor, hur i hela friden ska jag hinna det? Kanske blir du stressad bara du hör ordet. Men i min kropp och sinne har det numera blivit en stund av harmoni. Det mjuka ljumma vattnet smeker mina händer medan jag varsamt kramar smutsen ut ur min t-shirt. Stunder då jag kan känna att min farmors ande är närvarande. Hon förstår. Där och då finns bara jag, mina händer och det blöta plagget i baljan med vattnet. Kommer jag på att jag måste handla, eller ringa ett samtal eller ta tag i en annan arbetsuppgift talar jag vänligt om för mig själv att komma tillbaka till min uppgift, här och nu. Jag tror att det finns ett behov att göra saker långsamt och från grunden. Det vilar något rogivande i det. Alltifrån att gå långsamt, baka bröd, läsa en bok eller laga mat. Vad betyder mindfulness för dig? Är det att sitta på toaletten och bajsa? Läsa tidningen i lugn och ro? Dricka ditt morgonkaffe när du kommer till jobbet? Ge dina barn en godnattkram? Dessa minutrar är kanske de mest värdefulla i ditt liv, både för dig själv och dina nära. Kärleksfulla handllingar lugnar vårt sinne, så slösa på dem så mycket du orkar. Kom ihåg dig själv också. När gav du dig själv en kram och din innerliga närvaro.
 
Oavsett vad mindfulness betyder för dig så börja med en liten vana då och då, lite varje da gör kroppen riktigt gla.
 
Ta hand om dig.
 
Och känner du en nionde klass eller en arbetsgrupp som vill ha astråkigt i femton minuter så hör av dig till mig så hittar vi ett tillfälle. Vem vet, det kanske blir "asroligt" istället. Våga bli överraskad.
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln