loggo_lindyoga150719_NYphone

jag tränar inte - jag rör mig hela tiden

Träning kan skapa olika reaktioner i våra kroppar och sinnen. När du hör ordet träning kanske du reagerar med ett leende och lust eller så vänder det sig lite i magen på dig och ordet kan till och med vara lite skambelagt.  I min värld ska träning vara lustfyllt och roligt.
 
Jag vet av egen erfarenhet att träning lätt kan ge mig dåligt samvete. Jag har märkt att dåligt samvete gör mig olycklig. För det ställer till det för mig och gör att jag mår ännu sämre än vad jag förtjänar. När det kommer till träning är det lätt att vi i början på året är ambitiösa och har stora planer på att förbättra konditionen och prestationen. Sedan dalar lätt motivationen någonstans på vårkanten kanske för att få ett uppsving igen i början på hösten då våra kära sommarkilon ska bort.
 
Med det här inlägget vill jag inte ge dig mer dåligt samvete utan bara vidga ditt perspektiv lite på vad träning egentligen innebär. Träning är rörelse. Rörelse är njutning för kropp och själ.
 Kroppen är skapad för att röra på sig. Rör vi inte på oss blir vi stela, tröga och börjar rosta.
 
Med yogans hjälp har jag kunnat integrera en naturlig rörlighet in i mitt vardagsliv det vill säga att jag springer inte på gym tre dagar i veckan men jag har skapat en vana att röra på mig regelbundet. Jag tar varje liten chans till att ge kroppen den rörelse den behöver. Jag sätter mig på sängkanten på morgonen och sträcker ut armarna i olika riktningar. Jag hittar trappor, går bredvid det långa rullbandet på flygplatser. Stretchar och tänjer när jag sitter framför datorn och cyklar och promenerar så ofta jag får chansen. Står jag i en konversation med en väldigt pratglad människa kan jag samtidigt trycka ner mina fötter mot marken, lyfta huvudet upp mot himlen och suga naveln och insida lår inåt och upp mot kroppens inre centrum. Jag kallar det styrketräning i smyg. Ha, då kan jag slå två flugor i en smäll. Gör en annan människa glad och min kropp lite starkare. Ta inte i så du gör i byxorna bara;). Kroppen älskar rutiner lika mycket som en katt. Den vet vad den vill ha och blir glad av regelbundenhet. Jag har startat en härlig rutin på morgonen genom att ge benen en liten promenad på 20-25 minuter innan jag intar frukosten. Frukosten smakar desto mer och mage och tarm blir glada efter att kroppen har fått röra sig och njuter av syresättningen. Min cirkulation blir bättre och jag fryser inte lika lätt.
 
Enligt ayurveda behöver vi inte toksvettas för att kroppen ska fungera och må bra. Därför kan det räcka för mig ibland att göra solhälsningar. En behaglig temperatur stiger i kroppen och jag blir smidig.
 
Mitt råd är att inte piska dig själv och tänka att jag MÅSTE träna. Omvärdera istället vad träning betyder för dig och vad du mår bra av. Smyg in lite rörelse här och var och du ska se att kroppen vill ha mer. Du kan röra dig och samtidigt leva gott. Helt naturligt…
 
I denna ljuva sommartid var snäll mot dig själv.

 Glad och god midsommar önskar jag dig. 

Happiness & Understanding

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln