loggo_lindyoga150719_NYphone

SÖMN

Sover du gott?
På vår toalett på jobbet sitter det en lapp som påminner mig om sömn och hur viktig den är. Den reparerar oss, bygger nya kopplingar mellan hjärncellerna, förnyar oss, är motsatsen till stress och ger oss återhämtning.  Lappen på toalettdörren frågar; hur bra är din sömnkvalitet? Ja, säg det. Hur vet man det egentligen om man har en tillräckligt god sömnkvalitet. Tja, har du en tendens att somna på vissa jobbmöten så kanske din sömn kan förbättras. Men oavsett så tror jag att det är lätt att slarva med sin sömn. Jag är ofta frestad att skjuta på mitt sänggående, ”jag ska bara” ekar i mitt huvud. Det roliga är att jag älskar att sova. Det finns inget bättre. Det lilla barnet i mig kräver mycket sömn, det är min sanning. Ändå förnekar jag den stundtals. Som vuxen tänker jag ibland, äsch inte behöver jag så många timmar, jag tar igen det till helgen eller på semestern, det räcker. Men allvarligt talat, jag vet ju att jag behöver sova för att reparera mig själv och för min egen cellförnyelses skull. Att det ska vara så svårt. Precis som telefonen vet jag att kroppen på nytt behöver ladda upp batteriet.

När nu ändå den här lappen gör mig påmind slog det mig att; varför inte testa att göra en avslappningsövning före sänggåendet och se om det kan förbättra min sömnkvalitet. Jag googlade och hittade en andlig inspiratör och började lyssna till en fantastisk kille med ljuvlig stämma, Jordan Bach. Jag laddade ner en av hans övningar. Jag märkte efter ett tag hur bara själva insomnandet spelade stor roll för mig. Tack Jordan. Att jag kunde förbättra min känsla av att somna, blev en aha upplevelse. Jag blev lugnare till mods och skapade en brygga in till John Blunds värld. Kunde lägga av mig den där ryggsäcken som jag fyllt med olika dagsverk. Jag insåg att det är otroligt viktigt att släppa tankar på dagen som varit och även på vad morgondagen kommer att föra med sig för att till fullo överlämna sig till natten. Skapa förutsättningar för en natt med sömnkvalitet är a och o men jag tror att vi lätt glömmer bort det. Och sedan smyger sig sömnproblemen in oss på livet och vi försöker hitta alla möjliga anledningar till vår sömnbrist. Det krävs inte så mycket egentligen, bara lite nyfikenhet. En andningsövning, en avslappnings övning, eller en ritual innan sänggåendet och jag kan lova dig att du kommer förbättra din sömn. Och du lova mig en sak, släck mobilen innan du går in i sovrummet. Testa så får du se? God natt!

-

-